onsdag 25 januari 2012

matfavoriter

hopp i lingonskogen osv... tänkte dela med mig av lite underbart goda rätter jag tillrett på sistone! jag har brett på min diet (känns som fel ord, livsstil är kanske bättre?) lite för att göra matlagningen mera intressant och för att få mig själv att hålla fast vid den. nu när jag är ensam i lägenheten har jag kunnat experimentera med maten och testa precis det jag själv vill. (S är förövrigt ganska långt en allätare, men vissa saker är kanske bäst att jag tillreder bara åt mig själv. ;))

så här är gårdagens och dagens favoriter!

gjorde en mumsig hallonsmoothie som mellanmål. mixa bara färska hallon, turkisk yoghurt, mjölk och lite socker om du så vill, och vips så har du en supergod smoothie att avnjuta!

ett par dagar åt jag nästan bara gaspacho med scones. en underbart god kall förrättssoppa som passar speciellt bra till vitlöksälskare. mixa 4 tomater, en halv gurka, två paprikor (gärna i olika färger så blir det festligt), en gul lök, och pressa 3-6 vitlöksklyftor i mixen. (relativt med vitlöken, står 3 st. i receptet med jag brukar köra som mamma också gör, minst fem. ;)) häll sedan över i en skål och tillsätt 4 msk olja och 4 msk vitvinsvinäger, samt en buljongtärning upplöst i en dl vatten. rör om. tillsätt slutligen 4 dl kallt vatten och krydda med salt, peppar och tabasco enligt behag. mums!

fantastiskt gott té! alla olika sorter inne i lådan är goda, men min favorit är ändå strawberry cream.

mitt kvällsmål igår: surskorpor med tonfisk och stekt ägg. supergott, och ännu bättre ihop med favorittéet! (tétips: tillsätt några Carmolisdroppar för att hålla förkylningen borta, och en sked honung för en mysigt söt smak!)

dagens middag: en supergod thai wook med kyckling, soya och sweet chili sauce. scones, avocado, minigurkor och juice till och min måltid var fulländad!

förövrigt har jag tränat två gånger om dagen hela veckan, skönt. imorgon sticker jag till gymmet med Hanna direkt efter skolan, och på kvällen (efter Beatles-övningen) kommer alla andra årets tjejer till mig på tjejkväll. god mat, hudkrämstillverkning och skvaller står på schemat. nice!

på fredag kommer S äntligen hem för veckoslutet. vi har spelning med bandet på Café JP i Närpes på lördag kväll, alla dit som råkar vara i trakterna!

jag och Hanna planerar också att äntligen sätta igång med vår duo-fundering som legat i tankarna ganska länge. ska blir jättekul!

nu ska jag hoppa i en lång varm dusch och sedan avrunda dagen med Desperate Housewives och Harry Potter-läsning.

kram! PZ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar